Da li ste se ikada zapitali kada su nastali podmetači za čaše?

Leto je. Vrućina. Želite da se rashladite hladnim pićem. Tu dolazi do problema, “znojenja čaša”. Problem: fleka koje ostaju na stolu!

Rešenje: podmetač za čaše/šolje.

Podmetači za čaše štite površinu stola ili neku drugu površinu na koju se stavlja čaša. Da li ste se ikada zapitali kada su nastali podmetači za čaše? Da li je neka žena li ugostitelj došao na ideju na napravi podmetače za čaše?

Prva upotreba podmetača bila je u 19. veku,  njihova prvobitna svrha nije bila da upiju kondenzaciju, već da pokriju čaše i tako ih zaštite od prljavštine i buba. Bili su napravljeni od flca ili neke druge tkanine, kako bi se oprali i koristili ponovo.

Friedrich Horn, vlasnik štamparije iz Nemačke, je 1880. godine, uzeo kredit i započeo proizvodnju jednokratnih podmetača, napravljenih od kartona, tzv. “beermats”- podmetače za pivo. Nekoliko godina kasnije, Nemac Robert Sputh, je proizvodio podmetače od plute. Na podmetačima je štampan logo firmi, i oni su postal način na koji su se firme reklamirale.

Do sredine 20. veka, podmetači su se koristili isključivo u kafanama i barovima. Nakon toga dobijaju veliki značaj, i koriste se i u domaćinstvima. Današnji podmetači se prave od različitih materijala i u različitim dimenzijama. Veoma poplarni su i  ručno rađeni podmetači, pogotovo rađeni dekupaž tehnikom. Podmetači takođe predstavljaju pristupačni reklamni alat za bilo koju kompanju, kafić ili pojedinca. Za reklamiranje na ovaj način nabolje je korsti podmetače od čvrstih materijala (medijapan, šper ploča, pluta), kako bi reklama bila što postojanija.

Postoji veliki broj ljudi koji se bavi skupljanjem podmetača. Za njih oni predstavljaju sećanja na putovanja sa kojih su ih sakupili, i kako kažu, za razliku od čaša mogu se  besplatno  uzeti iz mnogih kafića. Ginisov rekord u kolekcionarstvu podmetača ima Leo Pisker, koji je sakupio 52,860 različitih podmetača iz 192 zemlje.

Jelena

 

Leave a comment